Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Dumnezeu a dat expresie iubirii care-l caracterizeaza, aducand de la nefiinta la fiinta faptura umana pe care a inzestrat-o cu chipul Sau.Ca fruct al dragostei divine si chemat sa ramana pururea in comuniunea aceasta cu Creatorul sau, la adapostul dreptatii si al luminii, omul a fost destinat...
In mijlocul lumii create, existenta omului este singulara. Valoarea sa extraordinara este subliniata de accentuata demarcatie valorica pe care cartea Genezei o asaza intre persoana adamica si restul creatiei: chemandu-l pe primul om sa puna nume potrivit cu firea lor
Creatia a devenit realitate prin trecerea ratiunilor divine, a gandurilor lui Dumnezeu, pe un alt plan, acela al existentei lor fizice, prin vointa lui Dumnezeu. Ratiunile divine exista in planul lui Dumnezeu ca ganduri ale Lui
Duhul Se uneste cu omul in apa Botezului nu numai pentru ca apa e principiul fundamental al vietii in planul creatiei, ci si pentru ca ea este mijlocul universal de spalare, adica de scoatere la iveala a chipului adevarat al existentelor definite, din care fiecare isi are frumusetea
2. Colaborarea libera a omului cu harul Lucrarea Duhului ca persoana in noi cere colaborarea noastra libera, aratandu-se si in aceasta importanta ce ne-o acorda Dumnezeu ca persoane. Duhul cere sa ne insusim lucrarea Lui si sa ne-o facem proprie printr-o vointa si printr-o lucrare a noastra. Duhu
7. ELEMENTE ECUMENICE PENTRU O TEOLOGIE A ICOANEI CA EXPRESIE A CUVANTULUI LUI DUMNEZEU Prin credinta si traire, oamenii afla si impartasesc adancurile teandrice ale lui Hristos caci Cuvintele Sfintei Scripturi si imaginile, nu pot reda totul, spune Fericitul Diadoh al Foticeii. Litera Sfintei Scri
Antropologia este acea ramura a stiintei care se ocupa cu studiul omului sub aspectele generale ale acestuia, urmarind sa arate originea si constitutia fiintei umane cat si rostul si finalitatea vietii sale.
Caracterul fundamental al experientei crestine se totalizeaza intr-un singur cuvant care fixeaza in traditia rasariteana cursul si finalitatea vietii crestine: indumnezeirea. Doctrina patristica a indumnezeirii omului implica dotrina palamita despre distinctia reala in Dumnezeu intre fiinta
Iisus Hristos ca Fiul lui Dumnezeu cel intrupat, tinta noastra finala Dar daca Hristos Se reveleaza si ca omul ajuns la implinirea lui, intrucat e unit cu Dumnezeu, cum nu e si cum nu va fi nici un om decat in parte prin unirea cu Hristos, El trebuie sa fie si calea si ajutatorul nostru spre acea
g. Precizari ale relatiei episcopului si preotului cu Hristos. Deci mijlocirea preotului nu e identica cu o substituire a lui Hristos; preotul nu a devenit un alt Hristos. Puterea lui Hristos lucreaza prin preot, mai bine zis prin actul lui, care nu e propriu-zis al lui, ci al Bisericii, fara sa
In istoria spiritualitatii tema imitarii ocupa un loc important. Hristos este Dar si Exemplu, de aceea nu se poate imita Hristos ca un erou uman, caci El fiind Dumnezeu, exista intre El si ai Sai o participare radical diferita, care nu se poate identifica, in relatia pe care Increatul o sustine cu...
Aniversam anul acesta 60 de ani de la adoptarea la 10 decembrie 1948, la Paris, de catre cele 58 de State membre de atunci ale Adunarii generale a ONU, a Declaratiei universale a drepturilor omului. Subiect predilect al dezbaterilor filosofice
Ce este cuvantul? Cum sa intelegem? Si as vrea sa leg acest cuvant, cu ajutorul Domnului, si de notiunea de cultura, cultura Duhului, cum am spus. Scriptura ne arata ca Dumnezeu, cand a facut pe om - daca ma iertati, ma duc un pas mai indarat
Odata cu crearea lumii nevazute si vazute, Dumnezeu a creat si timpul care este indisolubil legat de aceasta, "la inceput a facut Dumnezeu cerul si pamantul" - Facerea 1, 1- . Acest inceput este interpretat de Sfintii Parinti si teologi ca fiind inceputul creatiei cat si inceputul
Prima reactie a protoparintilor Adam si Eva, dupa caderea in pacat, a fost aceea de a se ascunde, de a fugi de la fata lui Dumnezeu. De atunci; natura umana a mostenit ca pe un dat fiintial aceasta ascundere, aceasta fuga de Dumnezeu.
Intruparea Cuvantului nu a adus nici o schimbare in natura Sa dumnezeiasca. Dreapta Celui Prea inalt Ps. 76, 10 si-a schimbat doar fata aratata catre om si nu putem sa vorbim despre o schimbare in afara de iconomia mantuirii. Nu exista schimbare decat pentru
In Sfant Dumnezeu isi reveleaza intreaga Sa transcendenta; cu alte cuvinte, El apare ca diferit de lume. Sfintenia este taina luminoasa si activa a prezentei Dumnezeului transcendent, taina care lumineaza si transforma. De aceea sfintenia nu este atributul unei realitati impersonale
De ce S-a numit Fiul lui Dumnezeu Cuvant si Domnul Pacii? - Iata, sunt plin de sfiala si neputincios sa raspund la aceste intrebari care au fost si in uimirea ingerilor, cum spune Sfanta Scriptura: Taina cea din veac ascunsa si de ingeri nestiuta. Cum as putea eu patrunde aceste taine si adevaruri
Dumnezeu ne cere sa ne iubim aproapele. Si de multe ori uitam ca aproapele nu este cel care ne convine noua a fi aproapele, ci tot omul pe care Dumnezeu ni-l scoate in cale. Cand vine vorba de aproapele nostru, sunt cazuri in care ne aratam nemultumiti de oamenii pe care ii intalnim intr-o zi. Ne...
Daca duminica Cincizecimii ne-a reamintit faptul ca fundamentul Bisericii e dumnezeiesc, adica Biserica e creatia Prea Sfintei Treimi si nu a oamenilor si ca nu oamenii o conduc ci ei sunt luminati si invatati de Dumnezeu ce sa faca in si cu Biserica Lui, in duminica de azi ni se subliniaza faptul...